התקף חרדה או התקף פאניקה?

מערכת שורש  יח תשרי, תשעח  10/8/2017

מה ההבדלים בין התקף חרדה להתקף פאניקה?
.......................

התקף חרדה או התקף פאניקה?

החיים המודרניים מציבים לנו הרבה רגעים לחוצים שאנו צרכים להתמודד איתם יום-יום, אך ממש לא כולנו יודעים איך ניתן לעשות זאת. אנשים רבים לא יודעים או מצליחים להתמודד עם הלחצים, דבר שעלול להוביל ל- התקף חרדה ופגיעה באיכות החיים שלנו. בעשורים האחרונים חלה מגמת שיפור שלא היתה כמותה בהבנה ובזיהוי של חרדות והתמודדות איתן. פותחו שיטות שונות שמתאימות לספקטרום הרחב של החרדות, כאשר לכל בעיה קיים טיפול יעיל. ראשית, עלינו להבין ולזהות את הבעיה או את התקף חרדה שאיתו אנו מתמודדים. עלינו לדעת האם מדובר התקף חרדה, פאניקה או בכלל שמא מדובר בלחץ זמני חולף.

איך נבדיל בין המקרים השונים?
הבדל בולט בין התקף חרדה לפאניקה הוא משך הזמן. בעוד שהתקף חרדה יכול להמשך זמן רב, התקפי הפאניקה קצרים מאוד. התקף חרדה יכול להמשך שעות ועצמתו משתנה. הוא יכול להיות יחסית "רגוע" ובמקרים אחרים אינטנסיבי יותר. האדם שסובל מחרדה יכול להמשיך לקיים את סדר היום ברוב המקרים, אך עם חוסר נוחות. מנגד התקפי הפאניקה הם עצמתיים עד לרמה משתק. אדם שנמצא בתקף פאניקה לא יצליח לתפקד כלל, הוא יהיה מבולבל ומפוחד ברמה שהוא לא יכול להסתיר זאת. כאמור, התקף הפאניקה יסתיים תוך זמן קצר יחסית.

סימפטומים
בזמן התקף חרדה או פאניקה הנפגע יסבול מדופק לב מואץ, הזעה, בילבול, תחושת איום או סכנה וכמובן שיתקשה לתפקד כרגיל. בעוד שהסימפטומים האלה נכונים לשני המקרים, כאשר מדובר ב- התקף חרדה הם יהיו יותר מתונים.

התאוששות
גם בהתאוששות ישנם הבדלים. לאחר התקף חרדה, המותקף יצליח לחזור לשגרה בהדרגה לאחר פרק זמן קצר של מנוחה. לצערנו, לא כך במקרה של התאוששות מהתקף פאניקה. בשל עצמותו, זמן ההתאוששות מהתקף שכזה ארוך יותר ודורש הפוגה כוללת מכל התעסקות ומנוחה טוטלית.

טיפול ומניעת חרדות
הבשורות הטובות שיש דרך להתמודד עם בעיות אלה, אין לנו צורך להמשיך לסבול!

בעזרת טיפול פסיכולוגי מתאים, יש לנו את האפשרות לזהות את המקרה ולתת לו את המענה הנכון. המחקרים האחרונים והניסיון מוכחים שטיפול מסוג  C.B.T נמצא היעיל ביותר לטיפול בחרדות. הטיפול עוזר לסובלים מחרדות להתמודד עם החרדה ונותן כלים להתמודד עם התקפים.